»
»
עוד בנושא חשיפה:

מד תאורה

כל צלם אשר נמצא מעבר לרמת המתחילים, יודע כי הצילום נקבע על ידי גורמים רבים. רק התאמה מושלמת של כולם יחדיו תביא לתוצאה המתבקשת: צילום איכותי של ממש. אחד הגורמים אשר משפיעים על הצילום יותר מכל הוא מידת החשיפה של הצילום, והתאורה שמסביב. ניתן למדוד זאת באמצעות מד תאורה.

על אור וצילום

השילוב בין שני הדברים הללו – אור וצילום – הוא משהו שצריך בשבילו כמה חודשים של לימוד. מדובר בתורה שלמה, אך אנחנו ננסה להסביר זאת בקצרה בכל זאת: כיצד האור משפיע על הצילום וכיצד הצלם משתמש באור כדי להשיג את התמונה הרצויה. ברור לכל ילד כי ללא אור אי אפשר לצלם. האור הוא זה שמאפשר לנו לראות צבעים ולכן, הוא אולי המרכיב הבסיסי והראשוני בכל תמונה. כאן כבר מובן התפקיד של האור בעולם הצילום, אך הוא לא נגמר כאן.

כאשר צלם רוצה לצלם תמונה מסוימת, הוא צריך להתחשב מאוד במידת האור שיש בסביבה שלו. לעיתים, מה שהוא רואה בעיניו לא יהיה דומה למה ש'יירַאה' מאוחר יותר במצלמה, משום שהעיניים של המצלמה, שהם העדשה, התריס והצמצם, לא 'רואות' אותו דבר כמו העיניים שלנו.

אבל, זהו החלק הפחות מסובך של העניין, משום שהצלם לומד כיצד לגשר על הפער הזה תוך זמן קצר. השאלה היא, כיצד המצלמה תגיב למידות כאלו ואחרות של אור ולמצבי תאורה שונים. יש כאן צורך במכשיר או חיישן שיספרו לצלם מה עליו לעשות כדי להפיק מהמצב את הטוב ביותר. בשביל זה יש לו מד תאורה.

מהי חשיפה ואיך היא קשורה לצורך במד תאורה?

החשיפה היא מידת האור אשר נכנס דרך העדשה אל המצלמה ונתפס בחיישנים שלה, כך שבהמשך הוא יתורגם לתמונה. הצלם לרוב יודע כיצד להתמודד עם העניין ואיך להתאים את מידת וקצב החשיפה על פי הצילום שהוא רוצה להשיג, אבל לא יזיק לו נתון נוסף שיברר עבורו כמה אור יש באמת בסביבה. כבר הבנתם, אנחנו מאמינים, שזהו מד התאורה.

מד תאורה מותקן בתוך המצלמה ומעניק לצלם את הנתונים החשובים לו לגבי עוצמת האור והיכולת של המצלמה להתמודד עם העוצמה הזו. על פי הנתונים הללו יכול הצלם להחליט מה לעשות הלאה: להשתמש בפלאש (מַבזק בעברית), האם להגביר את התאורה באזור בצורה מלאכותית, האם להחשיך את המקום ועוד.

האמצעי הזה הוא דבר נפלא: באמצעותו יכול הצלם מראש להתכונן לקראת צילום מיטבי, להפוך את האזור לכזה שיתאים ביותר לתמונה שהוא רוצה ולמעשה לברר עבורו כיצד יהיה הכי טוב להתמודד עם התאורה שבאזור, ברמה שהוא מעולם לא היה יכול להגיע אליה ללא הכלי הייחודי הזה.

מד תאורה בשלושה סוגים

כיום, מצלמות מציעות שלושה סוגים של מדי תאורה, כאשר כל אחד מהם פועל בצורה מעט שונה מהשני. מעל כולם ניצב מד התאורה התבניתי, אשר מסוגל לבצע מעין פילוח של האובייקט המצולם, לנתח כל אזור מפולח מבחינת כמות התאורה שבו ולהעביר אל המצלמה ומשם אל הצלם, את הנתונים הכוללים לגביו.

סוג נוסף הוא מד תאורה נקודתי, אשר 'מתביית' על הנקודות המואַרות ביותר באובייקט המצולם ואף מסמן את הנקודה שנחשבת לדעתו כאופטימלית או כנקודת האור החזקה ביותר. הסוג השלישי והאחרון הוא המד הממורכז, אשר למעשה מודד את התאורה רק במרכז האובייקט המצולם. זהו המד שנחשב לפשוט ביותר.