»

צילומי תקריב - מאקרו - Macro

אחד האלמנטים החשובים ביותר בעולם הצילום הוא כל מה שקשור בנושא צילומי תקריב, או צילום מאקרו בשפה המקצועית (קלוז אפ בלועזית). צילומים מסוג זה מתמקדים באובייקט אחד בלבד בפריים (מסגרת התמונה) ובגודל קרוב מאוד.

עם זאת, כל מי שעוסק בצילום מקצועי יודע כי ישנם היבטים טכניים רבים לקבלת צילום תקריב מושלם, מדויק ונכון. אין זה מספיק לעשות רק זום אין על האובייקט הרצוי. הדבר כרוך בשימוש בציוד מתאים, תאורה נכונה ורגש רב.

מהי עדשת Macro?

עדשת Macro היא עדשה אשר מיועדת בעיקר עבור צילומי תקריב. צורת המיון העיקרית של עדשות מאקרו מתבצעת לרוב לפי אורך מיקוד העדשה, כאשר יש קבוצות אורך ארוכות, בינוניות וקצרות מוקד.

עדשת מאקרו קצרות מוקד מגיעות לטווח של 60 מ"מ. הן טובות במיוחד עבור צילומי תקריב מסוג פורטרטים וכאשר האובייקט אכן נמצא קרוב למצלמה. עדשות מאקרו בינוניות מגיעות לטווח של עד 110 מ"מ וטובות לשימוש עבור צילומי תקריב סטנדרטיים. עדשות מאקרו ארוכות טווח מגיעות עד 200 מ"מ והן טובות להתמקדות בפריטים קטנטנים אשר יש צורך לצלמם באיכות גבוהה.

כמו בכל מוצר, כמובן שגם המחיר משחק תפקיד, כאשר העדשות ארוכות הטווח יקרות יותר, אחריהן הבינוניות ואחריהן הקצרות, שהן זולות יותר. יחד עם זאת, בהחלט ייתכן שעדשת מאקרו קצרת טווח תעלה יותר מבינונית למשל, הכל תלוי באיכות העדשה והמותג שמייצר אותה.

איך תבחרו עדשה מתאימה?

נניח שעליכם לצלם אדם לצרכי צילום פורטרט. ברוב המקרים צילומים אלו נעשים בסטודיו או לפחות בחדר שבו המצולם והצלם נמצאים ביחד. במצב כזה העדשה המתאימה עבור צילום תקריב זה תהיה עדשת קצרת טווח. זאת מכיוון שהאובייקט נמצא קרוב למצלמה.

לעומת זאת, אם תצטרכו לצלם את אותו אדם בקלוז אפ, אבל ברחוב הומה וסואן, ייתכן ותצטרכו להצטייד בעדשות בינוניות טווח ואולי אף ארוכות. הכל תלוי במרחק האובייקט מן המצלמה ובפרטים שנמצאים מסביב. בל נשכח שברחוב הומה אדם ישנם אנשים נוספים שיצטרכו להיות מחוץ לתמונה או מחוץ לפוקוס ולכן עדשה קצרת טווח לא תסייע לנו.

שימוש בעדשות ארוכות טווח מתבצע לרוב בצילומי טבע. כאשר יש צורך לספק צילומי תקריב חדים, ברורים ואיכותיים, כמו למשל צילום של זבוב או חרק, גם אם האובייקט יהיה קרוב למצלמה עדיין מומלץ יהיה להשתמש בעדשת מאקרו ארוכת טווח כדי להשיג את כל הפרטים הקטנים ביותר באיכות הגבוהה ביותר.

אוטומטי? לחובבנים

ראוי לציין כי עדשות המאקרו שדיברנו עליהן הן עדשות שמיועדות למצלות מקצועיות או חצי מקצועיות. מצלמות דיגיטליות מסחריות, או מצלמות כיס, מגיעות בעדשה מובנית שאי אפשר להתאים אליה עדשות חיצונית, ולכן יכולת הזום, הפוקוס וביצוע צילומי תקריב מתבצעות במצלמות אלו בצורה אוטומטית.

צלמים מקצועיים, או חובבי תחום הצילום, לא רק שישתמשו לרוב במצלמה יקרה יותר ומקצועית, אלא בדרך כלל יקפידו שכל העבודה להשגת צילומי תקריב תהיה ידנית: הזום, הפוקוס, השימוש בצמצם ובשאר האביזרים.

השימוש הידני לא נועד כדי לסבך את העניינים, אלא להיפך. שימוש באלמנטים ידניים בעיקר כשמדברים על צילומי תקריב, נותן לצלם יכולת התאמה מרבית, מעניק לו את הטאצ' הרצוי, מה שאי אפשר לומר על שימוש באלמנטים אוטומטיים, שמגבילים אותך אך ורק לאפשרות שיצרן המצלמה או העדשה הכניס לתוכה.